Substrate untuk Aquascape

Substrate Aquascape

Apa itu Substrate ?

Substrate merupakan medium dimana tempat tumbuhan untuk tumbuh. Terdapat pelbagai jenis substrate yang selalu digunakan untuk aquascape. Dan hari ini saya ingin memberi info sedikit untuk beberapa jenis substate.
ADA Amazonia


  • ADA Aquasoil
ADA (Aqua Design Amano) adalah  substrate yang selalu digunakan oleh pengemar aquascape. Produk ini dapat  memberi tumbuhan anda tumbuh dengan baik. Ianya mengekalkan konsep dalam hubungan antara akar tumbuhan dan mikroorganisma secara semulajadi. Hubungan ini menstabilkan persekitaran akuarium. ADA mengeluarkan pelbagai jenis produk substrate seperti aquasoil AMAZONIA,  aquasoil Malaya,  Power Sand, Africana soil dan lain-lain lagi. Aquasoil juga terdapat dalam jenama lain (rujuk gambar dibawah )
Sumber : www.adana.com.my

Contoh aquasoil pelbagai jenama

Contoh tanah top soil / tanah baja

  • DIY campuran tanah / baja
Ada beberapa kaedah yang ramai telah cuba, salah satu nya dengan menggunakan soil garden, atau tanah biasa di gunakan untuk tanaman dalam pasu. Salah satu nya adalah jenama ( USM Top Soil ). Atau pun baja yang digunakan untuk kolam taman ( Garden Pond ) yang ada perkataan “ Top Soil ”, dan pastikan kandungan tanah tersebut ada perkataan clay ( tanah liat ). Tetapi substrate ini saya sendiri tidak pernah menggunakan nya. Jadi saya tiada pengalaman hendak dikongsikan. Anda boleh rujuk dengan saudara sahabat jika ada pertanyaan. Klik Sini : www.ajakbicara.com

Contoh teknik meletakkan Substrate

  • Tanah liat ( Clay )
Jika ingin menggunakan substrate ini, anda harus mencampurkan dengan medium lain, sebagai contoh, 50 % tanah liat + 50 % pasir. Ada beberapa kelemahan menggunakan medium ini,
  1. Ia membuatkan air akuarium anda menjadi keruh. ( time maintane, time nak tanam pokok )
  2. Bukan semua tumbuhan / pokok dapat hidup menggunakan substate ini. Kebanyakannya yang sesuai adalah dari tumbuhan / pokok penjagaan rendah (low tech planted)
Contoh Substrate yang telah siap
  • Pasir 
Penggunaan 100% pasir untuk substrate adalah juga tidak digalakkan. Sebaiknya campurkan nya dengan substrate yang lain seperti tanah liat, tanah baja (topsoil) atau lain-lain untuk memaksimunkan pertumbuhan pokok anda. Gunakan pasir yang berasal dari sungai atau air tawar. Jangan menggunakan pasir laut, kerana ia mengandungi garam mineral yang tinggi dan boleh menyebabkan tumbuhan/pokok anda mati. Ada beberapa jenis pasir yang sering digunakan dalam aquascape seperti pasir holland, pasir silica yang boleh didapati di kebanyakan kedai nurseri dan lanskap.

Ini cuma diantara substrate yang biasa digunakan sahaja, ada lagi substrate lain. Jika ada yang ingin berkongsi bersama pengalaman anda menggunakan  substrate ini atau yg lain boleh berkongsi kan di ruangan komen di bawah. Harap anda juga berkongsi info dengan semua.. Ok.. Happy Aquascape..!!


4 Comments for "Substrate untuk Aquascape"

TOP 8 MONTHLY POPULAR POSTS

Back To Top