Sistem pencahayaan di dalam tangki akuarium aquascape.

Sistem pencahayaan di dalam tangki akuarium aquascape.

Lampu ada salah satu aspek penting dalam setup aquascape akuarium. Ala senang cakap ianya menggantikan cahaya matahari yang diperlukan oleh tumbuh tumbuhan. Jadi kita perlu memberi cahaya yang cukup bagi meningkatkan kesuburan pertumbuhan pokok atau tumbuh tumbuhan anda.

Terdapat tiga jenis lampu yang sering digunakan dalam pencahayaan akuarium.


  • Metal Halides - Ianya terang dan memberikan kesan pencahayaan yang sangat bagus tetapi satu keburukannya, ia memberi kesan kepada suhu air akibat suhu panas yang terhasil dari pencahayaan lampu ini.


  • T5-fluorescents-  Ianya lebih kecil dan lebih cerah berbanding daripada lampu untuk akuarium yang biasa. cahaya yang sangat terang. lampu ini memberi kesan ke semua kawasan di dalam tangki akuarium dengan kecerahan yang sama. ianya juga mampu meningkatkan kesuburan keseluruhan dan pertumbuhan pokok-pokok anda.
 
 
 
Lampu LED




  • LED -Lampu LED adalah sumber cahaya yang terkini digunakan. Ianya semakin popular dalam hobi akuarium. Ini adalah kerana tahap penggunaan tenaga elektrik yang digunakan sangat rendah dan mampu memberi cahaya  yang sangat terang untuk menerangi akuarium anda.



Sumber gambar : Google image

Sistem pencahayaan di dalam tangki akuarium aquascape.

Note : Saya punya setup awal pun pakai metal haides yang di buat sendiri sahaja. DIY sendiri. Menggunakan lampu downlight philips terpakai. salah satu sebab adalah kekurangan budget. tapi ianya efektif juga jika anda tahu mengubahsuaikan sendiri. :-) .Mood masih mengumpul dana untuk projek seterus nya.. :-)

18 Comments for "Sistem pencahayaan di dalam tangki akuarium aquascape."

Salam Sabtu MC..last time kita ada banyak aquarium. Tapi semuanya dah tak digunakan coz tak pandai mixed & match aliran air..kesian ikan-ikan tu..kena pandai jaga sebenarnya.

p/s: kita punya tak ada lampu macam kat atas tu..

Dulu rajin juga bela ikan dalam akuarium, tapi sekarang dah malas pula. Memang cantik kalau letak lampu kan.

Assalamualaikum dan salam singgah sabtu MC...tak ada akuarium kat rumah...hehe..

Heee~
qila takde akuarium jugak hehehee

wah2.. ilmu baru ni... baru je siang tadi belajar bab lampu ni. Terima kasih atas pencerahan bermanfaat ni.

wslm kak.. jika ada minat, teruskan kak, jika ada msalah, boleh bertanya saya, insyallah, jika saya boleh bantu, sy akan bantu setakat yg mampu, sy pun bukan pandai sgt, msaih belajar2 lagi.. :-)

jika pencahayaan lampu digunakan dalam membela ikan didalam aquarium, bukan sahaja sgt cantik bila di pasang, tp ianya bagus utk kesihatan ikan juga. contoh seperti memasang lampu UV didalam akuarium. ^_^

wslm.. terima kasih sudi singgah ke blog saya.. jika ada minat, silakan lah, hobi yg mudah dan sgt sesuai utk semua.. :-)

terima kasih abg din.. tp itu bukan sy punya gambar akurium.. nnt ada masa sy akan update saya punya akurium.. :-) .. p/s bila nak singgah teluk intan abg din..?? :-)

ala qila.. ada minat nnt boleh la beli satu, n start hobi best ini..ok. :-)

terima kasih sudi singgah ke blog saya.. alhamdulilah anda dapat manafaat dr entri ini..nnt singgah lagi ye.. :-)

Bagus info ni.. saya suka bela ikan kelisa. ada seekor yg emas je ni tp beli masa dari kecik.. suka tengok dia membesar.. nama dia Aman hehee. Thanks sharing MC.. :)

hujan dah ni..
esok2 okey lah harpnya

dulu pon ada akuarium ni.. pastu malas nak jaga. sebab kena tukar air sumer. penat heheh

salam semua nak mtk pendapat, btol ke kalau kita dh buat aquascape ni kita jgn letak ikan dlm tempoh 2 minggu? dan kena tukar air hari2 supaya air btol2 bersih dri bahan kimia yg ade pd tanah? mohon explanation hehe

wslm..ini hanya pandangan saya sahaja.. soalan 1. dari pengalaman saya.. saya belum pernah dengar lagi ttg pekara ini. saya sendiri tidak letak sebarang ikan dlm aquascape saya, sbb saya cuma tumpukan kepada seni hiasan sahaja dulu.. tetapi dr pengalamana kwn2 saya.. tidak jadi masalah untuk meletak ikan, dan tidak ada masa tertentu untuk meletakkan ia.. soalan 2. dari pengalaman saya, jika tuan pakai filter, tidak kira dari jenis internal atau external filter, tuan tidak perlu tukar air setiap hari, kerana ia sudah mampu membersihkan setiap kotoran, dan jika jenis substrate/tanah yg digunakan adalah ADA, ianya tidak ada bahan kima yg merosakkan aquascape anda...harap ini dpt membantu anda.. terima kasih.. :-)

TOP 8 MONTHLY POPULAR POSTS

Back To Top