Karbon dioksida di dalam akuarium aquascape

Karbon dioksida. 

Manusia memerlukan oksigen untuk hidup, manakala tumbuhan memerlukan karbon dioksida untuk membesar. Jadi dalam konteks Aquascaping, kita hendaklah menyediakan karbon dioksida bagi tumbuhan-tumbuhan yang kita tanam didalam air. 




Sebab apa kena sediakan karbon dioksida?

Jika tumbuhan yang hidup bukan didalam air, seperti di dalam pasu, tanah, dan lain-lain, telah pun mempunyai sumber karbon dioksida di dalam udara yg disekelilingnya. Akan tetapi di dalam tangki air atau akuarium, kita terpaksa sediakannya dengan cara membekalkan CO2 larut dalam air untuk digunakan dalam proses fotosintesis tumbuh-tumbuhan.

 
Terdapat beberapa cara bagi menyediakan karbon dioksida didalam akuarium bagi tujuan aquascaping.

Contoh gambar CO2 tank


  • Pressurised CO2 ( Tank CO2 )
Tank bertekanan ( Tank CO2 ) yang mempunyai injap solenoid. Ini adalah pilihan yang paling berkesan dan terbaik. Kebiasaannya digunakan oleh mereka yang membuat aquascape. Bagi mereka yang baru berjinak-jinak memulakan projek aquascaping, mungkin ianya agak mahal, tetapi untuk jangka masa panjang ianya sangat berbaloi. Ianya tidak meninggalkan sebarang kotoran atau sisa-sisa.


Contoh gambar CO2 DIY


  • CO2 DIY ( do it yourself )
Cara ini amat mudah dan sangat sesuai bagi mereka yang mempunyai budget rendah yang tak mampu beli tank CO2 macam saya. Ianya adalah kaedah menghasilkan karbon dioksida melalui campuran yis + gula + air panas. Bahannya  mudah didapati di kedai runcit atau pasaraya. Insyallah saya akan buat entri khas bagaimana menghasilkan CO2 sendiri dirumah.


Contoh Produk CO2 DIFFUSER


  •  CO2 DIFFUSER
Produk CO2 juga ada dikeluarkan dalam bentuk tin, Amat mudah digunakan, saya juga menggunakan cara ini bagi menghasilkan CO2, cuma ditempat saya mempunyai stok yang terhad jika kehabisan, jadi saya terpaksa menggunakan CO2 DIY bagi menunggu bekalan CO2 Diffuser.



Contoh Produk cecair CO2



  • Cecair CO2
Ada beberapa produk CO2 dalam bentuk cecair yang boleh dibeli seperti API, Seachem excel dan lain-lain. Ianya memerlukan kita menuang cecair CO2 setiap hari ke dalam akuarium mengikut sukatan yang betul.




Contoh Produk tablet CO2

  • Tablet CO2
Ada juga produk CO2 berbentuk tablet dipasaran. Saya pernah cuba kaedah ini. Ianya pilihan terbaik jika anda mempunyai untuk bekas seperti pasu bunga dan menaman tumbuhan yang bersaiz kecil. Tetapi produk yang saya pernah cuba, meninggalkan sisa putih yang kelihatan kotor.


Jadi buatlah pilihan mengikut budget anda, berbelanja besar belum tentu anda mendapat setup yang cantik, tapi minat dan kefahaman tentang hobi faktor kepuasan yang sebenar.
note : Bila la dapat beli tank CO2 nie..ada sapa-sapa nak jual 2nd..??
17 Comments for "Karbon dioksida di dalam akuarium aquascape"

ehhh.. ape bende tu.. bkn guna oxygen ke?

oksigen untuk hidupan mcm ikan, jika nak tanam tumbuh-tumbuhan dalam akuarium kena la bagi karbon dioksida..ok bella..^_^

hik..hik.. maklumlah. xbela ikan kat umah. thanks for the info =)

sama-sama...tak pe.. takde hal, sekurang-kurang nya bella bertanya..boleh menambahkan ilmu pengetahuan.. tol tak..?? :-)

masalah sekarang kita neh yang kekurangan oksigen... sesak napas..jerebu teruk sgt... hiiibtw..nice sharing MC

Perkongsian yg menarik MC.. baru saya tahu.. t kasih.. :)

Kita punya akuarium dah rosak..tak cukup oxygen katanya..bila masukkan ikan..dua hari aje dah tak boleh bernafas..kesian...Nway thanks MC..banyak juga jenis oxygen yang ada ya...

tq akak.. anyway.. nie bkn psal oxygen kak..entri ni pasal karbon dioksida utk akuarium aquascape.. :-)

amboi..amboi..ambooooi... :-P

terima kasih tuan khir.. bila nak try aquascape pulak..?? hihii :-)

bagus idea tu.. nak cari info pasal jerubu pulak lepas ni.. hihihi tq naniey..

TOP 8 MONTHLY POPULAR POSTS

Back To Top